Hjemmesidedesign

Webdesign og SEO, merkevarebygging og mer

Har du inntrykket av at webdesign bør være en isolert der av din markedsføring? Dette er en myte som mange selskaper tror på og det kan faktisk holde selskapet ditt tilbake på flere måter enn kun én. Nettsidedesign er naturligvis viktig fra et estetisk synspunkt, men omfatter naturligvis mye mer enn kun dét. Alt fra SEO og trafikk til merkevarebygging og konvertering påvirkes av designet og dermed din tilstedeværelse på internett.

Å stille de viktige spørsmålene

Hva som er viktig har blitt diskutert i det vide og brede i mange år, og hvor viktig en god nettside er noe som debatteres heftig. Mange selskaper og profesjonelle begynner å forstå at webdesign er viktig, men vet de egentlig hvorfor? Vi har vel alle følelsen av at det er viktig, men det å kunne sette ord på hva det er så sentralt med designet er det vel kanskje ikke like lett å svare på.

webdesign seo
Godt webdesign har innvirkning på dine plasseringer i søkemotorene.

Det er da man må stille noe spørsmål, undersøke litt og kanskje kartlegge – det er jo tross alt dét man gjør når man ikke vet svaret på noe. Og selv om det, når det gjelder design, ikke er noe banebrytende man får som svar, så er det allikevel viktig at man er klar over hva designets rolle er.

Det er derfor på tide å slutte å gode hule svar og rett og slett analysere fakta: design betyr noe, men hvorfor. Og på hvilken måte innvirker dette på andre deler av dine forretninger?

Godt nettsidedesign

Det viser seg, kanskje noe overraskende, at designelementene er eksponensielt mer kraftfull og viktig enn innhold, når det gjelder tillit og mistillit. Det har faktisk vært gjort undersøkelser om dette, og når informantene ble spurt om hvorfor de følte mistillit overfor en nettside så henviste 94% av kommentarene til elementer i designet, mens bare 6% refererte til spesifikt innhold. Denne studien var rettet mot sider med helseinnhold, men sannsynligvis kan dette også overføres til andre industrier.

Undersøkelsen viste også hvilke elementer deltakerne pekte på når det gjaldt mistillit overfor en nettside:
* ‘Travle’ eller komplekse layouts
* Pop-up reklame og overdrevne reklamer
* Liten skrift som er vanskelig å lese
* Kjedelig webdesign og mangel på farger
* Treg intro til nettsider og innlastingstider

Innhold er fortsatt viktig!

Nettsidedesign er kanskje aller viktigst, men innholdet på sidene er fortsatt vitalt. Når de samme deltakerne i undersøkelsen ble spurt om å grunngi hvorfor de stolte på nettsidene, så var innholdet en del av årsaken i 83% av tilfellene. Deltakerne likte sider som var informative, relevante, friske, tydelige og uten slagside i innholdet. De likte spesielt når sidene gav aldersspesifikk informasjon og ga svar på ‘ofte stilte spørsmål’.

De vidtrekkende effektene av nettsidedesign

Både innhold og design er utrolig viktig og disse to elementene går hånd i hånd. Uten kvalitetsdesign er det slik at dine besøkende sannsynligvis ikke vil ta seg tid til å lese innholdet du har brukt tid på å skrive. Design må ses på gjennom linsen til hele forretningen din og hvis ikke vil den falle på stengrunn. Sidedesignet skal tilfredsstille menneskets øyne, men er også viktig for andre deler av forretningen din – og da spesielt SEO, merkevarebygging og konvertering.

Webdesign og SEO

Når du ser på webdesign samtidig som du tenker på SEO er du nødt til å tenke langsiktig. Designtrender kommer og går, men din merkevare og tilstedeværelse på nett vil vare mye lenker. Å fokusere for mye på flyktige designtrender kan være problematisk og men du vil samtidig heller ikke ignorere det som beveger seg rent trendmessig. Noe som har vært i vinden en stund nå er såkalte parallax-design, og dette er et design som bare består av én side som som virker å fortsette i all evighet. Brukere synes å like dette ettersom de kontinuerlig kan scrolle seg nedover innholdet på nettsiden, mens nettsideeierne liker det fordi det holder brukerne engasjert.

Ikke forvent at søkemoterene er fans av designet, dog. Ved å fjerne tradisjonell nettsidestruktur som søkemotorer gjennomsøker er det ingen tvil om at noen alarmklokker vil begynne å ringe. I tillegg så sprer du ut en helt nettsteds innhold med verdifulle nøkkelord ut på én enkelt nettadresse/url. Designet er spennende i dag, men kan ha negative konsekvenser i fremtiden.